понеділок, 5 лютого 2018 р.

Нарешті прийшла зима

     Пройшло два місяці зими, а справжнього снігу ми ще й не бачили, можна так сказати. Та от сюрприз! За вихідні насипало стільки снігу, що аж серце радіє. В цей день учні 8 класу з нетерпінням чекали закінчення уроків. "Хоч би не розтанув! - така думка надошкуляла всім. Але дочекалися...

    Ліс зустрів нас лапатими соснами, густо вкритими снігом. Це неперевершена краса! Чи є ще де-небуть у світі таке диво?..  








четвер, 4 січня 2018 р.

Здрастуй, Києве - наша столице!


      Під час зимових канікул ми відвідали місто Київ - столицю України. І хоч деякі учні були в Києві не вперше, але на всіх  ця подорож справила незабутнє враження.





Вам подобаються наші фото?..

вівторок, 18 жовтня 2016 р.

5 клас

     













Конспект уроку з математики в 5 класі   

           Тема  уроку:      Порівняння  десяткових  дробів
Мета  уроку:      Закріпити  знання  учнів  з  теми  «Порівняння  десяткових         дробів»,   вдосконалювати  навички  розв’язування  вправ  з  даної     теми;
                     розвивати  логічне    і   творче   мислення  учнів,  а  також  розвивати  інтерес  до  вивчення  математики;
                     виховувати  любов  до    свого  села,  повагу  до   його   історичного  минулого .
Тип  уроку:        Урок   формування  вмінь  і  навичок.
Обладнання:      Кольорова  крейда  (червона),   картки  для  математичного   лото,  плакат  до   задачі.

                                   Хід  уроку  
І.  Організація  класу.
II.  Актуалізація  опорних  знань.
       Гра  «Знайди  помилку»  (завдання  на дошці).
1)  2,12  > 0,369                    2) 42,5  <  42,500     
3)  5,3 < 5,24                         4) 12,7  < 12,72
5)  3,15 = 31,5                       6)  6,788  <  6,8
7) 13,824 = 13,842                 8)  0,364  = 3 ,64
                
ІІI.  Перевірка  домашнього  завдання.
Фронтальна  перевірка  д /з (  № №  796,  798800 ).
  Математичний  диктант.
І варіант                                             ІІ варіант
     1. Порівняй  числа:
         2,3         і      2,13                          6,5 9       і      6,7
         0,7         і      0,700                        2.80 0     і      2,8
         5,122     і      5,22                        3,448      і      3,6
         7,21       і      6,89                        6, 32       і     5,94


2. Розмісти  у  порядку  спадання  числа:
       4,17;    5,2 ;    4,8 ;   4,82;    4;   5,0227 .             5,8;    5,124;    5,08;    6,4;    6,155;     6.

             Відповіді   до  математичного  диктанту:
І варіант                                             ІІ варіант
     1. Порівняй  числа:
  2,3         >      2,13                                 6,5 9     <     6,7
0,7         =    0,70 0                                  2.80 0         2,8
5,122     <      5,2                                     3,448     <      3,6
7,21       >     6,89                                     6, 32       >   5,94
2. Розмісти  у  порядку  спадання   числа:
   5,2;   5,0227;    4,82;    4,8;   4,17;   4                
   6,4;    6,155;    6;    5,8;    5,124;   5,08

Один  учень  читає  відповіді,  а   решта    обмінюються   зошитами  і  перевіряють  диктант.
         Максимальний  бал  за  диктант  -   6.

ІV.  Оголошення  теми  і  завдань  уроку.
Сьогодні  на  уроці  ми  продовжимо  вивчати  тему:   « Порівняння  десяткових  дробів»,  розв’язувати  задачі  і  вправи  на  порівняння  дробів.  А  також  сьогодні  ми  пригадаємо  деякі  події  з  історії  нашого  села,  так  як  наша  школа  і, зокрема,  наш  клас  працює  над  проектом  «Історичне  краєзнавство».
(Тема  уроку  записана  на  дошці)
    V. Розвязування  задач  і  вправ.
а)    Робота  з  підручником.
№ 801
Між  якими  сусідніми  натуральними  числами  знаходиться  дріб:
1)  6,99;                                          2)  1,529;
6  <  6,99 < 7;                                     1  <  1,529 <  2.

№803
Які  цифри  можна  підставити  замість  *,  щоб  утворилась  правильна  нерівність?
1)  6,38 < 6,3*;       2) 8,1  > 8,*9;        3)  0,0*3>0,064   
      6,38 <  6,39 .        8,1  > 8,09.              0,074 > 0,064;
                                                                                     0,084 >0,064;
                                                                                     0,094 > 0,064.
№809.
Виразіть  величини  в однакових  одиницях  вимірювання  і порівняйте  їх:
1)  1,36 кг  і  589,6 г;             4)  92,6см   і  9,24  дм;
     1,36 кг  >  0,5896к г;              9,26см   >  9,24  дм;
  2)  2396,4г   і  2,278кг;        5)  31,6  кг  і  0,432 ц;                           2,3964кг   >  2,278кг;             0,316  кг  0,432 ц;
3)   28,4 мм і  2,84 см;           6)  85,2 ц  і  8,09  т;
      2,84 мм = 2,84 см;                 8,52 ц  >  8,09  т.

б)  Робота  в  парах.
         « Математичне  лото»
1.Розмістити  в  порядку  зростання числа:
6, 06;     6,16;    6,0066;     66,0;    6,6;     0,6666.
Відповідь:    0,6666;    6,0066;    6,06;     6,16;     6,6;     66,0.
Ключове    слово :    Пархач. 
2. Розмістити  в  порядку  зростання числа:
3,03;      3,0033;     0,33;    3,3;    0,0333;       33,03.
Відповідь:  0,0333;      0,33;    3, 0033;      3, 03;     3,3;     33,0.  
Ключове    слово :   Войтюк.
3. Розмістити  в  порядку  зростання  числа:
12,2;        12,0022;     2,2;    2,0022;      22,1;       2,22;    12,02.
Відповідь:     2,0022;    2,2;       2,22;   12,0022;     12,02;      12,2;     22,1.
Ключове    слово :    Чернига .
Діти,  про  говорять  вам  ці  ключові  слова?

Повідомлення  учнів   з   історії   с.Межиріччя:

     Пархач     -  Так  споконвіку  протягом  багатьох  століть  називалось  наше  село.  Існують  різні  твердження  відносно  цієї  назви.  А  засноване  село  було  ще  в  VI-VIIIстолітті.  Тодішні  мешканці  села  обробляли  землю, займались  скотарством  та  рибальством  і  сплавом   лісу.

     Чернига.        Отець  Марян  Чернига    -   греко-католицький  священик,  який  з  1959  року  обслуговував  с. Межиріччя.  В  цей  час  греко-католицька  церква  була  заборонена  в  державі,  тому  отець  Марян -  це  справжній  герой,  який  став  на  захист  Божого  слова  і  інтересів  сільських  прихожан.

    Войтюк.   Семен  Войтюк  був  директором   школи  і  диригентом  церковного  хору  в  30-х  роках  минулого  століття.

          
А  зараз  ми  розвяжемо  задачу,  яку  перед  нами   поставив  голова  Межирічанської   сільської  ради  народних  депутатів:
             В            2009  році    сільська  рада  виділила  на  газифікацію  села:
  в  липні         -     3,223 тис.  грн.
в  серпні          –  15,543  тис.  грн.
в   вересні        -    7,493  тис.  грн.
в  жовтні          -  33,091  тис.  грн.
в  листопаді     –  23,703тис.  грн.
в  грудні           -           0  тис.  грн.
  В  якому  місяці  ця  сума  була  найбільшою?
  Розмістити  числа  в порядку  зростання 
(грудень,  липень,  вересень, серпень,  листопад,  жовтень)
    
  Задачі   від  Мудрої  Сови:    
               № 815
У  пачці  було  1000  конвертів. Скільки  часу  потрібно  листоноші ,  щоб  відкласти  850  конвертів,  якщо  за  1  хв  він  відраховує  100  конвертів?
Відповідь:  півтори  хвилини.
Діти  читають  задачу  і  усно  пояснюють  її   розвязання.

Задача  №  2:  Який  знак  треба  поставити  між  числами  6 і 7,  щоб  утворене  число  було  більше  за  6,  але  менше  за  7 ?
Відповідь:   Риску  дробу,  або  кому,  тому  що   6 <  6/7  < 7      i   6 < 6,7 <7


     Задача  від  Незнайка :
                    
               Розклад    роботи  на  добу
 1 / 6  частина  доби  -           читання книг
 3 / 8   частини  доби - здійснення добрих  справ
  1  / 12      доби          -       прийом  їжі
   1  /  8      доби         -     заняття  спортом
         8      годин         -            сон

   
 -Діти,  чи  подобається  вам  цей  план?
 -Як  ви  гадаєте,  чи  виконає  його  Незнайко?
Усно  розвязуємо  задачу   (які  записи  необхідні  -  записую  на  дошці)

      1 / 6  частина  доби                    -           24:4=4
      3 / 8  частина  доби                   -           24:8х3=9
      1  / 12      доби                           -           24:12=2
      1  /  8        доби                          -                     3
      8   годин                                                            8
                                             Всього:                                 26  годин            
     Висновок:  Незнайко  не  зможе  виконати  свій  план,  тому  що  доба  має                                                           24  години.

             А  зараз,   діти,  я  вам  розкажу  казочку  про  принцесу  Кому,  яка  жила  в   казковій   Країні    Слів  і  Речень. 


Казка про  Принцесу  Кому.
    Було  це  дуже  давно… В  одній  казковій  країні  жила  собі красуня-принцеса,  яку  називали  Комою.  Маму  принцеси  звали  -  Королева  Мова, а  тата - Король  Правопис. Тато - король  дуже  любив,  щоб  всюди  був  порядок, тому  у  принцеси  було  багато  роботи. Вона  повинна  була  слідкувати  за  місцем   слів  у  реченні  і  часто  ставала  між  ними,  щоб  не  виникало  непорозумінь. Але  принцесі  Комі  набридло  виконувати  кожен  день  одну  і  ту  ж  роботу,  тому  вона  втекла  з  дому. По  дорозі  вона  зустріла  Принца  на  коні,  який  жив  у  сусідній країні. Принца  цього  звали - Чисельник,  а  його  коня …
Продовжте,  будь  ласка,  казочку.

Метод  « Мікрофон».
Діти  по  черзі  продовжують казочку.
Діти,  як  ви  думаєте,  чи  можуть в  країні  Математики  обійтись  без  коми?
А чи можуть  в країні  Слів  і  Речень  обійтись без  коми?
Чи  вернулась  наша  Принцеса  Кома  додому  до  своїх  батьків?
А  чи  знаєте  ви,  хто  перший  запропонував  використовувати  кому  для   запису  десяткових  дробів?
(Кому  запропонував  ставити  німецький  астроном  Йоган  Кеплер  у  ХVII столітті).
VІ. Підсумок  уроку. 
- Яку  тему  ми  вивчали  сьогодні  на  уроці ?
- Як  порівняти  два  десяткові  дроби,  в  яких  різна  ціла  частина?
- Як  порівняти  два  десяткові  дроби,  в  яких   ціла  частина  однакова?
- Чим  сподобався  вам  урок?
-  Що  нового  з  історії  села  ви  довідались?
VIІ. Завдання  додому.
Повт. п.28,  розв.  №№ 802, 804,  810;  Скласти   і  записати  казку  про  Кому.

Відомі математики світу

Евклід
(365-300 до. н. е.)

Про Евкліда майже нічого невідомо, звідки він був родом, де і в кого вчився. Значно більше ми знаємо про математичну творчість Евкліда. Перш за все, Евклід є для нас автором "Начал", по яких учились математики всього світу. Ця надзвичайна книга пережила більше двох тисячоліть, але й до цього часу не втратила свого значення не тільки в історії науки, але й у самій математиці. Зміст "Начал" далеко не вичерпується елементарною геометрією - це основи всієї античної математики. Тут підводиться підсумок більш ніж 300-річному її розвитку і разом з тим створюється база для її подальшого розвитку. На геометрії Евкліда базується класична механіка, її апофеозом була поява в 1687 р. "Математичних начал натуральної філософії" Ньютона, де закони земної і небесної механіки і фізики встановлюються в абсолютному евклідовому просторі.
Біографічних відомостей про ал-Хорезмі майже не збереглося. Батьківщиною вченого був Хорезм (нині це частина території Узбекистану та Туркменистану). Світове визнання ал-Хорезмі принесли його два знамениті математичні трактати - арифметичний і алгебраїчний: "Книга про індійський рахунок" і "Коротка книга про числення алгебри і алмукабали". "Книга про індійський рахунок" стала основним джерелом розповсюдження десяткової позиційної системи числення та запису чисел. Ця система витіснила менш досконалі, що існували до того - алфавітну систему числення греків, громіздку римську нумерацію та інші.
Рене Декарт більше відомий, як великий філософ, ніж математик. Але саме він був піонером сучасної математики, його досягнення в цій галузі настільки видатні, що він по праву входить до числа великих математиків. Декарта разом з його співвітчизником П.Ферма вважають основоположником аналітичної геометрії. Він ввів метод прямолінійних координат, зручну алгебраїчну символіку, що збереглася до наших днів, дав поняття змінної величини і функції. Висловив закон збереження кількості руху, ввів поняття імпульсу сили. Праці Декарта рішуче вплинули на розвиток математики.








Архімед
(близько 287 до н.е. - 212 до н.е., Сіракузи)

Він запропонував також наближений метод обчислення квадратних коренів, сформулював основні положення гідростатики, створив низку машин і споруд. В рік падіння Сіракуз Архімед загинув від руки римського солдата. Архімед - давньогрецький математик, фізик та інженер, один з найвидатніших вчених античності. Він винайшов загальні методи обчислення площі криволінійних плоских фігур і об'ємів тіл, обмежених кривими поверхнями, і застосував ці методи до багатьох частинних випадків: до кола, сфери, довільного сегменту параболи, фігури, що розташована поміж двома радіусами і двома послідовними витками спіралі, до сегментів сфер, сегментів фігур, утворених обертанням прямокутників (циліндри), трикутників (конуси), парабол (параболоїди), гіпербол (гіперболоїди) і еліпсів (еліпсоїди) відносно їх головних осей. Він дав метод обчислення числа пі і встановив, що це число знаходиться між 3 1/7 і 3 10/71. 


Мухаммад ібн Муса Ал-Хорезмі

(прибл. 783-850)



Ще більший успіх випав на долю алгебраїчного трактату " Коротка книга про числення алгебри і алмукабали". Трактат поклав початок самостійному розвитку алгебри. У ньому вперше алгебра була представлена як наука про загальні методи розв'язування числових лінійних і квадратних рівнянь.


Рене Декарт
(1596 - 1650)




П'єр Ферма
(1601-1665)
Видатний французький математик, один із основоположників аналітичної еометрії і теорії чисел, автор робіт в області теорії ймовірностей, оптики, численні нескінченно-малих величин. У 1637 році він сформулював так звану Велику теорему Ферма, яка була доведена американським математиком Ендрю Уайлсом лише у 1995 році. Теорем а стверджує, що для будь-якого натурального n>2 i xyz<>0 рівняння хn+уn=zn не можна розв’язати в цілих (і раціональних) числах.




Блез Паскаль(1623-1662)

Видатний французький математик, фізик, літератор і філософ. Класик французької літератури, один із засновників математичного аналізу, теорії ймовірностей і проективної геометрії, автор основного закону гідростатики. Ще в 1642 році Паскаль сконструював механічну обчислювальну машину для двох арифметичних дій. Принципи, які лягли в основу цієї машини, стали пізніше вихідними в конструюванні обчислювальних машин.

Ісаак Ньютон
(1643-1727)

Ісаак Ньютон встиг за своє життя зробити так багато, що і частка його відкриттів могла зробити його ім'я безсмертним.
У галузі математики він завершив пошук і вдосконалення методів розв'язування знаменитих задач обчислення площ і об'ємів криволінійних фігур, проведення дотичних до кривих ліній у заданій точці. Вони охоплюють основи сучасного інтегрального і диференціального числення, або класичної вищої математики. Створення Ньютоном і Лейбніцом незалежно один від одного аналізу нескінченно малих відкрило нову епоху розвитку математики і всього математичного природознавства.
Вклад Ньютона в математику не вичерпується створенням диференціального і інтегрального числення. Його праці зіграли також важливу роль в розвитку алгебри, аналітичної та проективної геометрії, вчення про числа.

Ґотфрід Вільгельм Лейбніц
(1646-1716)

Видатний німецький філософ, логік, математик, фізик, мовознавець та дипломат. Передбачив принципи сучасної комбінаторики. Створив першу механічну лічильну машину, здатну виконувати додавання, віднімання, множення й ділення. Незалежно від Ньютона створив диференціальне й інтегральне числення і заклав основи двійкової системи числення. У рукописах і листуванні, які було надруковано лише в середині 19 ст., розробив основи теорії детермінантів. Зробив вагомий внесок у логіку і філософію. Мав надзвичайно широке коло наукових кореспондентів, багато з ідей викладено в рукописах і листуванні, що ще й досі повністю не надруковано.

Леонард Ейлер
(1707-1783)

Леонард Ейлер - найпродуктивніший математик в історії. Він писав свої наукові праці легко й невимушено, як досвідчений літератор пише листи друзям. За час своєї наукової діяльності вчений написав понад 880 праць, у тому числі ряд багатотомних монографій.
Ейлер створив варіаційне числення, надав сучасну форму інтегральному численню, викладенню тригонометрії та арифметики, зробив вагомий внесок у дослідження теорії ймовірностей та її застосувань. Його праці виділили теорію диференціальних рівнянь в окрему дисципліну. Він був, по суті, засновником теоретичної фізики, механіки твердих тіл, гідродинаміки, гідравліки. Багато праць вчений присвятив геометрії, теорії чисел. Важко навіть перечислити всі галузі науки, в яких трудився учений.
Мабуть, немає іншого вченого, чиє ім'я згадувалося б так часто в навчальній літературі, як ім'я Ейлера. У середній школі логарифми та тригонометрію вивчають до цього часу "за Ейлером".

Карл Фрідріх Гаус
(1777-1855)

З іменем Гауса пов'язані фундаментальні дослідження майже в усіх основних галузях математики: алгебрі, диференціальній і неевклідовій геометрії, теорії чисел, в математичному аналізі, теорії функцій комплексного змінного, теорії ймовірностей, а також в астрономії, геодезії і механіці. Гаус багато зробив для теорії спеціальних функцій, рядів, чисельних методів, розв'язання задач математичної фізики. Створив математичну теорію потенціалу.
В кожній галузі математики глибина проникнення в матеріал, сміливість думки і значимість результату були вражаючими. Гауса називали "королем математиків".
Гаус любив говорити, що математика - цариця наук, а теорія чисел - цариця математики.

Еварист Галуа
(1811-1832)

За 20 років життя французький математик Еварист Галуа встиг зробити відкриття, що поставило його на рівень найвидатніших математиків ХІХ століття. Розв'язуючи задачі з теорії алгебраїчних рівнянь, він заклав основи сучасної алгебри, вийшов на такі фундаментальні поняття, як група (Галуа першим використав цей термін, активно вивчаючи симетричні групи) і поле (скінченні поля носять назву полів Галуа).
Відкриття Галуа справили величезне враження і поклали початок новому напрямку математики - теорії абстрактних алгебраїчних структур.


Микола Іванович Лобачевський
(1792-1856)


В історію математики М. І. Лобачевський увійшов як перший учений, який виступив з принципово новою теорією геометрії. Тим самим, він завоював собі почесне звання "Копернік геометрії". М.І. Лобачевський зробив сміливий висновок про те, що можлива геометрія, яка грунтується на запереченні аксіоми паралельності Евкліда. Усе життя він присвятив створенню цієї "уявної геометрії", яка зараз називається геометрією Лобачевського. У цій геометрії до даної прямої через дану точку можна провести нескінченно багато прямих, їй паралельних. Це була справжня революція в науці. "Легше було зупинити Сонце, легше було зрушити Землю, ніж звести паралелі до сходження" (В.Ф.Каган)
Крім геніальних робіт з геометрії вченому належить ряд важливих праць з алгебри та аналізу. Він запропонував точне визначення функції, довів одну з ознак збіжності рядів, установив відмінність між неперервністю та диференційовністю функції..

Софія Василівна Ковалевська
(1850-1891)

"В історії людства до Ковалевської не було жінок, рівних їй за силою і своєріднісю математичного таланту" (С.В.Вавілов).
Визначний російський математик, письменниця і публіцист. Професор Стокгольмського університету. Авторка праць з математичного аналізу (диференціальні рівняння і аналітичні функції), механіки і астрономії. Перша жінка, яку обрано членом-кореспондентом Петербурзької Академії Наук.

Жюль Анрі Пуанкаре
(1854-1912)

Видатний французький математик, фізик, філософ і теоретик науки. Пуанкаре називають одним із найбільших математиків всіх часів, а також одним із останніх математиків-універсалів, людиною, здатною охватити всі математичні результати свого часу. За тридцять з лишнiм рокiв напруженої творчої дiяльностi Пуанкаре залишив величнi працi практично у всiх областях математичної науки. Фундаментальнiсть та розмаїття пошукiв зробили його загальновизнаним лiдером цiєї науки в очах сучасникiв.

Давид Гільберт
(1862-1943)

Математик-універсал, ім'я якого зустрічається майже в усіх розділах сучасної математики. В 1900 р. на Всесвітньому математичному конгресі (Париж) Гільберт сформулював 23 важливі математичні проблеми, вирішення яких, на його думку, сприяло б подальшому розвитку математики. "Ми, математики, часто оцінюємо свої успіхи міркою того, які з Гільбертових проблем пощастило досі розв'язати",- сказав відомий математик Г. Вейль.
На сьогоднішній день розв'язано 21 проблему із його списку, тобто математикам XXI століття належить завершити почате і відкрити перед собою нові горизонти.

Норберт Вінер
(1894 -1964)

Видатний американський математик і філософ, "батько кібернетики". Найбільш відомі праці в галузі математики по теорії ймовірностей та математичному аналізу. Під час другої світової війни Вінер займався електричними мережами та обчислювальною технікою. В 1945-47 роках працював з мексиканським ученим Розенблютом в Національному кардіологічному інституті в Мехіко. Вивчення аналогій між процесами, що протікають в електричних і електронних системах і в живих організмах привело Вінера до ідеї створення нової науки - кібернетики, яку він уявляв як єдину науку про керування. Видана в 1948 році праця Вінера "Кібернетика: керування і комунікація в тварині і в машині." справила великий вплив на розвиток світової науки. 1948 рік вважається роком народження кібернетики як науки.

Андрій Миколайович Колмогоров
(1903 - 1987)

Видатний радянський математик, доктор фізико-математичних наук, професор Московського державного університету (1931), академік Академії Наук СРСР (1939). Отримав міжнародне визнання - був почесним членом багатьох іноземних академій і наукових товариств.
Колмогоров - один із основоположників сучасної теорії ймовірностей, ним отримані фундаментальні результати в топології, математичній логіці, теорії турбулентності, теорії складності алгоритмів і цілому ряді інших областей математики і її застосувань.
А.М.Колмогорова по праву вважають одним з найвидатніших учених ХХ століття.